problem gällande min bästaväns kärleksliv
19.05.2020
Hej!
Jag är en tjej som är en sjutton år och har ett problem gällande min bästaväns kärleksliv, då jag är orolig för henne, då hon verkligen mår dåligt över att ständigt fundera om hon gjorde något fel eller inte som gör att han hon håller på med har valt att vara rätt off mot henne. Han började bli rätt så off efter hon var oss honom en eftermiddag och kväll. Då han inte skickade någonting efter hon kom hem från honom eller så, så hon valde han skriva en fin text där hon sa att det var jätte trevligt och att hon verkligen tyckte om honom, och även fast hon skrev det så fick hon inget svar försen morgonen där på, men istället för att skriva något fint tillbaka så skickade han en bild på sitt ansikte när han log, och både jag och min bästa vän undrar då vad som menas med det? För varför skrev han inget fint tillbaka, typ Tack, detsamma, jag tyckte också det var härligt att vara med dig och jag gillar dig också väldigt mycket. Handlar det om att han är osäker på att starta något seriöst eller skulle han kanske vara rädd för nånting? Typ att det går för fort fram eller så? För jag kan ju nämna att dom hånglade med varandra också för den delen. För nu under några dagar har ju han in princip bara snapat henne på sitt ansikte eller bara dryga snaps och inget skrivande, och när hon väl har frågat honom om det är något, om hon har gjort något fel eller så, så har han sagt nej det har du inte, har bara haft fullt upp med annat som plugg med mera. Sen har ju hon frågat om han ville snacka telefon med henne och då sa han kan inte tyvärr måste plugga, istället för att säga ledsen kan inte just nu men kan snacka om en stund efter jag har pluggat färdigt, jag tycker det är fett skumt iallafall över att han blev helt off efter en kväll, och undrar som sagt vad det kan bero på. Tacksam för svar så snabbt som möjligt
Matilda03

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.05.2020
Hej!
Vad jobbigt för din kompis... Kan förstå att det gör ont och att hon börjar fundera på varför han beter sig på de sättet. Här nedanför kan du läsa några exempel på vad det kunde handla om, men kom ihåg att detta är bara mina tankar – detta är inte det som stämmer. Han vet vad han känner och tänker.
1. Han känner inte lika mycket för henne som hon gör för honom. Känslorna är inte ömsesidiga.
2. Han kommunicerar på ett annat sätt. Han kanske inte kan uttrycka sina känslor på det sättet som hon gör. Detta är väldigt vanligt. Vissa människor kan uttrycka sina känslor bra i text och tal medans vissa visar det mer med gester och hur de är mot en person.
3. Han har mycket att göra, kanske han inte mår så bra.
4. De vill inte samma sak - alltså att det ser inte lika på hur ett förhållande ska vara.
Det är väldigt svårt för mig att säga vad han tänker och känner, så för att få reda på det så behöver nog din kompis prata med honom. Är hon inte glad och lycklig med honom så bör hon fundera över vad det är hon egentligen tycker om hos honom och vad är det som hon behöver i ett förhållande.
Ta hand om dig/er!
Kram, Ida