Rakning
25.03.2020
Hej är kille! Vill raka mig där nere och har försökt flera gånger under 1 års period ungefär... lyckas alltid bli röd jag har väntat och låtit det gå över sen provat igen. Funderar på om min hud helt enkelt är för känslig eller om jag bara gör fel.. hur ofta bör man byta rakhyvel/bladet har använt samma i ett år.
Hur jag gör duschar i typ 5 min varmt sen tvålar jag in lite snabbt med en vanlig helkroppsfamiljetvål. Har på rakskum rakar medhårs med väldigt löst tryck. När jag är klar skjöljer jag av med kallt vatten sedan har jag på en kräm.. går typ en dag sen är jag röd och det varar i typ 3 veckor...
Rakar mig i ansiktet med en rakapparat och har tidigare använd rakhyvel blir aldrig röd där
Vore schysst om ni har någon tanke det skulle betyda mkt om jag skulle slippa det röda. Att skippa rakningen är inget alternativ Rakningshjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.03.2020
Hej.
Det absolut viktigaste då du rakar dig är att hyveln är ren och vass, så eventuellt är problemet helt enkelt det att du använt samma hyvel i ett år - då du helst av allt borde byta hyvel varje vecka. Dels blir rakbladet ovasst efter ett tag (vilket också brukar kännas) och dels smutsigt - så att små sår vid hårrötterna lättare blir infekterade, och då blir huden röd eller prickig som i ditt fall.
Sen är ju olika människor olika känsliga då det handlar om rakning. Det finns olika krämer som är anpassade för rakning av underlivet (T.ex. RFSU:s Easy Shave), men jag vet inte hur just din hud reagerar trots att du skulle använda en sådan.
Men jag föreslår att du helt enkelt börjar med att byta till en ny hyvel och kollar om det är någon skillnad. Ett annat alternativ är krämer som tar bort håret, vaxning eller sockring. Både krämerna och vaxningen kan man göra själv (Trots att det kan kräva en del övning), medan sockringen görs på salong. Men den sistnämnda är givetvis betydligt dyrare. Mer om olika sätt att avlägsna hår kan du läsa här.
Lycka till!
Kram,
Tessi