Rätt av arbetsgivaren?
19.06.2018
Hej! Jag har ett arbetsavtal som inte har något slutdatum, utan det står "vikariat tills X kommer från moderskaps-/vårdledigt". Hon borde komma tillbaka 1.9.
I januari for jag själv på mammaledigt, och de har då anställt en annan istället för mig.
Ifall inte X kommer tillbaka, borde de då förlänga mitt kontrakt, eller får de bryta det och endast förlänga hennes kontrakt som är istället för mig? Kan hon få min position även om "jag var före"? Alltså, får de strunta i att förlänga avtalet/ta mig istället för att jag är på moderskapsledigt?
Även om jag skulle få arbete där efter ledigheten har jag då inga semesterdagar, som jag hade fått om avtalet förlängdes. Tror mest att det handlar om dem från arbetsgivarens sida.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.06.2018
Hej!
Bra fråga! Men tyvärr tror jag att det är så att hen som började vikariera dig egentligen numera är vikarie för den som är på moderskapsledigt. Så har det fungerat för kolleger och bekanta till mig med en kommun som arbetsgivare i alla fall.
MEN jag tycker att du ändå ska kolla upp det här med en jurist. Dels för att olika branscher inom kommun kan följa olika kollektivavtal, dels om det är ett privat företag, så kan det beror tex på vilka kollektivavtal just de följer och på "egna" regler, och dels för att jag ändå inte är 100 på att det faktiskt ska gå till så här. I teorin har du ju faktiskt ännu ett avtal som är i kraft, så de borde ju åtminstone ha hävt ditt avtal på något vis när du gick på moderskapsledigt. Dessutom tycker jag personligen att det här inte är moraliskt okej, men det är bara min åsikt.
Så om du tillhör ett fackförbund, så ta kontakt med dem och fråga. De har högst troligen en egen jurist som kan reda ut det här åt dig - och kriga för dig ifall det skulle vara så att det inte gått korrekt till. Om du inte hör till något fackförbund, så kan man ändå fråga det fackförbund som ligger närmast ens egen yrkeskategori eller det fackförbund som flest kolleger hör till. Om du inte hittar någon att fråga kan du kolla olika rådgivningstjänster inom arbetslivet, tex den här https://www.yrittajat.fi/sv/foretagarna-i-finland/medlemsservice/radgivning-318352. Arbetsavtalslagen kan eventuellt också ge något.
Lycka till, kram, Liselott