Rättigheter
08.05.2018
Hej, nu är det så att jag jobbar på en snabbmatskedja och när man jobbar under 6h får man ingen paus och jobbar man 6h eller mer får man en 15 min paus. Så de dagar jag jobbar 8h eller till och med 8,5h får jag endast 15 min paus, borde inte jag ha rätt till 30 min paus då jag jobbar 8h?

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.05.2018
Hejsan!
Enligt kollektiv avtalen som jag länkat här nedan, så har arbetsgivaren skyldighet till att ordna så du kan äta på arbetstid om din arbetsdag är längre än 6 timmar. På ett arbetskift som är över 4 timmar så skall arbetsgivaren erbjuda kaffepaus, men om inte det finns möjlighet till det skall du har möjlighet att inta förfriskningar.
http://netpaper.lonnberg.fi/pam/tes-se/marava_kollektivavtal/mobile/index.html#p=17
Vissa arbetsplatser har betald matpaus och då brukar den vara kortare, som i ditt fall. Andra arbetsplatser har så att matpausen är obetald (alltså du får inte betald under den tiden du äter), då brukar matpausen oftast vara längre.
Hälsningar Ida