Respons på novell
14.05.2020
Hej, jag gillar att skriva och skriver många egna noveller. Den enda som läser det jag skriver är min närmsta vän, det känns liksom lite pinsamt att visa det för någon ifall det är dåligt skrivet. Men jag skulle jättegärna få respons av någon annan, någon som "kan sin grej" och kan ge konstruktiv kritik och hjälpa mig att förbättras som skribent. Jag skulle också vilja publicera något någonstans, kanske anonymt. Men finns det någon stans där man kan få respons på det man skriver? Eller kanske publicera det? Novell

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.05.2020
Hej!
Vad roligt att du skriver noveller. Det är ju redan jättebra att du har din kompis att läsa igenom det du skriver. Håller helt och hållet med om konstruktiv kritik, det är den som får oss att utvecklas. Så ifall det i framtiden är så att någon skulle kommentera något du skrivit negativt så ska du inte ta det personligt - påminn dig själv om att det är bara en persons åsikt. Du kan då välja ifall du tänker att du lär dig utav kommentaren eller ifall det är något som du känner att du inte vill ändra. Det du skriver ska vara ditt.
Min första tanke är att du skulle prata med din modersmålslärare? Eller  någon som du vet är intresserad av att läsa. Någon släkting? Kompisförälder? Be dem läsa igenom det. :)
Det finns en hel del skriv tävlingar som man kan delta i, så varför inte delta i en sådan?  Sätter några länkar här nedanför så kan du läsa mer om dem.
https://www.sydin.fi/Artikel/Visa/360741
https://www.sfv.fi/sv/tavlingar_pris_stipendier/tavlingar/
Lycka till!
Hälsningar Ida