Skräckfilm
25.05.2020
Hej, jag såg en skräckfilm hos en vän I helgen. Jag blev rädd av att se den. Jag gillar egentligen inte att kolla på skräck o blod men eftersom det var mina vänner så behövde jag... hur ska jag få bort de jag såg ut huvet ? Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2020
Hej,
Du är långt ifrån den enda som tycker att det är lite jobbigt med skräckfilmer. Och jag tycker att det är en bra sak att man kommer till den insikten. Alla tycker helt enkelt inte om att se på skräckfilmer - på samma sätt som alla inte tycker om att se på romantiska komedier. Vi är olika helt enkelt.
Jag tror på sätt och vis att det snabbaste sättet att få bilderna ur huvudet är genom att hantera dem. Precis som om det var en obehaglig händelse du varit med om. Du kan tänka igenom filmen på egen hand och fundera på vad det var för bilder som lämnade kvar hos dig och varför. Du kan också försöka berätta för någon om filmen. Jag inser att det låter ganska banalt - men för din hjärna som nu spelar upp bilderna för dig och försöker bearbeta saken så är det liksom inte så stor skillnad om det var "bara på film" eller en riktig händelse. Så du kan hantera det på samma sätt som om det var en riktig händelse - d.v.s. tala om det eller tänk igenom det ordentligt. Jag tror inte att bilderna kommer att försvinna genom att du försöker stänga dem ute - snarare tvärtom.
Jag tror att det hjälper dig att sätta ord (om så bara för dig själv) på vad det var du upplevde som obehagligt. Så försök att tänka på filmen och svara på frågorna. Varför upplevde jag den som obehaglig? Vilka bilder är det som dyker upp för mig och varför är det just de bilderna?Är jag rädd att det kommer att inträffa i verkligheten? Vilka saker i filmen kändes verkliga/overkliga.
Försök helt enkelt att bearbeta din upplevelse så tror jag att du kommer över den.
Kram
Tessi