Starta eget företag!
18.02.2020
Hej!
Har länge velat startat en en egen redovisningsbyrå och ska nu söka till skolor i höst så undrar om det skulle vara bättre att söka till hanken och då välja redovisning som ”ämne” eller söka till novia tradenom?
Jag vill ju ha bäst kunskap för att sedan kunna starta en egen redovisningsbyrå.
Har även gått och tänkt på att kanske starta lite smått redan under 2-3 året på högskola/universitet för att ha en liten fot att stå på när jag är färdig med skolan? Skulle det funka att vid sidan om hålla på att start upp eget företag som bisyssla?
Och skulle det finnas möjlighet att starta en redovisningsbyrå i Vasa/solf/Malax eller finns det för stor konkurrens?
Målet är ju endå att få ens firma att växa sig stor och drömmen skulle ju vara att få anställa efter några år....
Redovisning:)
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
24.02.2020
Hejsan!
Vad roligt att du är intresserad av att studera företagsekonomi! Jag anser att både Novia och Hanken ger väldigt fina utbildningar, dock har jag hört att studierna på Novia är mera praktiskt inriktade. Det finns ju också möjlighet att först avlägga examen på Novia och därefter avlägga en magisterexamen på Hanken.
Mitt tips är att du söker dig till en bokföringsbyrå på praktik, sommarjobb, vid sidan om studierna jobb och så vidare innan du startar eget. På så vis kan du lära dig det du behöver och förbereda dig inför att ha eget företag. När det väl blir dags att grunda det egna företaget så kan du vända dig till din lokala nyföretagarcentral för hjälp. Det går bra att starta företag vid sidan om studierna, dock bör du kolla upp hur t.ex. studiestödet påverkas.
Lycka till!
H Cecilia