Steril av nagellacks borttagnings medel
17.05.2020
Jag såg en tiktok video där en flicka berättade att när hon var ca. 12 år råkade hon spilla nagellacksborttagnings medel på sin vagina och att det då började svida,klia och blöda. Hon sa att hon berättade till sin mamma att hon hade fått sin första mens istället för att berätta vad som hänt och att hon nu inte kan få barn. Kan detta stämma att hon inte kan bli gravid pga den incidenten? Tiktok missbrukare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2020
Hej,
Nej. Det låter inte sannolikt att det skulle leda till sterilitet även om hon skulle ha lyckats få in nagellacksborttagningsmedel i slidan. Jag tror att det var en helt påhittad grej. Genom att man t.ex. skulle få nagellacksborttagningsmedel i famnen så att det skulle komma i kontakt med de yttre könsdelarna skulle det knappast orsaka långvariga problem - antagligen främst sveda och irritation. Och hur hon skulle lyckas få in medlet i slidan "i misstag" känns väldigt osannolikt. Slidan är inte heller "öppen" hela vägen upp till livmodern/äggledarna/äggstockarna så dit rinner nog ingenting under normala omständigheter.
Bra att du frågade eftersom du lämnade och fundera på saken, men du skall minnas att väldigt mycket av det man ser i sociala medier är rätt långt från sanningen.
Kram
Tessi