Svamp
18.02.2020
Hej, mina blygdläppar är röda och svullna och känns obehagligt, kan detta vara svamp? Vågar ej gå till apoteket och köpa tabletter för det. Har gryniga flytningar. Går just nu på penicillin och min läkare sa att de kan torka ut slemhinnorna osv? Stämmer de? Har mens men ytterst några droppar då jag har pstav och brukar ej få mens men nu kom de lite och jag trodde de skulle komma mer så har haft tampong inne och läste att de kunde förvärra de. Hur gör jag? Och nej jag har ej könsjukdomar, jag har samma partner sen 1 år och har ej haft sex på ett tag då min lust inte finns. Och han har ej vart med någon innan mig. Tjejmedsvamp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2020
Hej,
Det låter som att du har fått en svampinfektion. Det är vanligt, och absolut ingenting du behöver skämmas över. Det är också jättevanligt då man äter antibiotika/penicillin eftersom kuren ofta tar död på alla bakterier - även de goda bakterierna. Det man kan göra alltid då man får en penicillinkur är att samtidigt äta mjölksyrabakterier, men inte heller det är någon garanti för att man klarar sig utan problem.
Nu beror det ju ganska mycket på hur jobbiga dina symtom är, men jag tycker att du skall gå till apoteket och köpa en salva som heter Canesten som du kan smörja ditt underliv med. Salvan är effektiv och brukar göra att det känns bättre med en gång. Du kan också försöka att äta så lite socker som möjligt. Som sagt, du behöver inte alls skämmas över att du fått en svampinfektion - det är ingenting du har gjort fel. Personalen på apoteket kommer inte att tycka att det är det minsta konstigt, och du kan även fråga dem om råd för det kan finnas andra mediciner att välja mellan.
Tvätta underlivet med vatten en gång om dagen och sov utan trosor så ditt underliv får andas lite. Ibland kan svampinfektionerna gå över av sig själv, men varför dra ut på det om man inte är tvungen?
Kram
Tessi