Svettas på ryggen
19.02.2020
Hej!
Jag är en kille på 18 år som svettas överdrivet mycket på ryggen.
Det är ett problem eftersom det sänker min livskvalitet och överväger ofta resor och sånt på grund av det.
Har varit till skolhälsovårdaren men fick inget bra svar, hon skickade mig på blodprov men dom fann inget problem med provet.
Har lidit av det vad jag minns sen 2017.
Finns det något jag kan göra åt saken och är det något som möjligtvis försvinner senare i livet?
Skulle vara en god tröst om man fick hoppet av att det åtminstone försvinner :P
Het man

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.02.2020
Hej.
Vet du om någon annan i din familj lider av samma sak? Jag kan tänka att det skulle vara bra om du började med att besöka en läkare, men egentligen tror jag inte att det är någonting som är "fel" utan att det helt enkelt är så du fungerar just nu. Det kan dock i vissa fall finnas sjukdomar som leder till att man svettas mer, och därför skulle det vara bra att börja med att utesluta dessa.
Alla människor svettas mer i puberteten, så till en del tror jag att det kan minska då din kropp inte mer är lika virrig av alla hormoner. Du skriver ingenting om vilka saker du eventuellt har testat på, men om du inte redan har gjort det så kan du gå till apoteket och köpa en stark antiperspirant (d.v.s. en sorts deodorant som innehåller aluminiumklorid som gör att man svettas mindre) Det finns t.ex. en sort som heter "Absolut torr". Det är iaf värt att testa. En annan sak du kan göra är att ha med dig kläder så att du vid behov kan byta t-shirt om du tycker att det behövs. Använd hellre kläder av bomull än syntetmaterial eftersom bomull andas bättre.
Du skriver att svettningarna påverkar ditt liv, och att de begränsar dig - och därför tycker jag att det skulle vara viktigt att göra någonting åt saken. Då är det bra att besöka läkaren, eftersom det även finns andra behandlingar om antiperspiranter inte hjälper. Börja med att boka tid till hvc, vid behov kanske du får en remiss vidare till en hudläkare.
Kram
Tessi