tänder
29.06.2020
Hej, är inte säker på om detta hör till denna sida men jag vet inte vart jag ska börja vända mig annars. Jag har under de senaste typ halvåret/året inte mått helt bra psykiskt, och det har lett till att jag har slarvat mera med min fysiska hälsa, bl.a. att tvätta tänderna. Har på senaste märkt av något som liknar början på hål i mina bakre nedre tänder, och jag är superstressad över det. Har aldrig haft några som helst problem med tänderna förut, förräns nu. Kan inte tänka mig att det är något annat än början på hål då jag jämfört med olika bilder och läst på lite om detta.
Är överlag också en person som övertänker mycket, samt har en hel del ångest. Just detta ger mig jättemycket ångest, och jag skäms även jättemycket över detta. Jag vet att det inte är det största problemet man kan ha, men att veta att det är mitt fel att jag har slarvat så med tandborstningen att det har lett till detta känns hemskt. Jag har inte vågat prata med ens mina föräldrar om detta. Jag skäms något otroligt över detta och får bara mera ångest desto mera jag tänker på det. Jag som aldrig har haft problem med mina tänder har plötsligt början till hål??
Jag är jätteorolig pga detta och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag går i gymnasiet, men är fortfarande 17 år, och vet inte om jag fortfarande får "gratis" (?) tandvård? Jag borde nog kontakta en tandläkare på något sätt, och troligtvis så fort som möjligt, men kan jag det självständigt utan föräldrar? Detta hör ju inte heller till de gånger då man blir kallad dit enligt rutiner. stressad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2020
Hej,
Det är förstås svårt att veta bara på basen av det du skriver om det är hål eller bara t.ex. tandsten. Men i vilket fall som helst är det bra att kolla upp. Och precis som du skriver så har du rätt att gå gratis till kommunal tandvård till du fyllt 18, så boka tid nu så fort som möjligt eftersom det ofta är köer för att få tid.
Du kan boka tiden själv, och behöver inte blanda in dina föräldrar i det om du inte vill. Det är inte heller någonting jag tycker att du skall skämmas över. Det är bara ett väldigt konkret tecken på att dina tankar har varit på annat håll - och det bästa du kan göra är att få det åtgärdat. Det är ju inte ovanligt på något sätt att man har perioder då man mår dåligt - och det behöver inte vara avgörande för hur du mår framöver. Jag tycker att det är ett gott tecken att du börjat fundera på saken - även om det givetvis inte är roligt att oroa sig.
Ställ upp det som mål att först och främst boka en tid. Kontaktuppgifter hittar du om du söker på din hemort + tandvård. Du kan förklara situationen för dem på telefon om du vill. De är bara människor de som jobbar där också och brukar ha förståelse för saken bara man ger dem en möjlighet till det.
Ta hand om dig.
Kram
Tessi