Vaginal orgasm
01.07.2020
Hej jag funderade hur man får en vaginal orgasm och hur orgasmen känns?
Jag red min pojkvän och jag fick en sån där ”kisskänsla”, skillnaden var att det också kom ut nå. Det kändes skönt (int på samma sätt som via klitoris).
Kom jag eller var jag påväg att komma? Vad var det som kom ut? Och hur känns och uppnås en vaginal orgasm (via sex då alltså)? Tvål

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2020
Hej,
I princip är klitorisorgasm och vaginal orgasm helt samma sak, skillnaden är bara från vilket håll klitoris stimuleras. Så om du får en orgasm då du t.ex. rider din kille så stimuleras klitoris både från insidan (g-punkten) och oftast utsidan (beroende på ställningen). Orgasmen kan kännas lite annorlunda eftersom trycket kommer inifrån, och eftersom han är inuti dig. Jag tror att du i detta fall var på väg att komma, och skulle ni ha kunnat fortsätta så skulle du antagligen ha gjort det.
Jag gissar att det som "kom ut" ur dig var en ejakulation, d.v.s. en "fontänorgasm" (jag tycker att alla termer för att beskriva det fenomenet är lika dåliga.) En fontänorgasm har inte nödvändigtvis någonting alls att göra med själva orgasmen (även om de kan uppstå samtidigt). Det handlar mer om att ett visst område stimuleras med ett visst tryck i en viss rytm samtidigt som du spänner dig på ett speciellt sätt. "Kissnödighetskänslan" hänger ofta ihop med det.
Det är ett spännande fenomen, och någonting som ni får fortsätta utforska helt enkelt. Keep up the good work :)
Kram
Tessi