Chans att få vara barnvakt ?
21.11.2017
Hej Decibel !Jag skulle väldigt gärna vilja testa på att vara barnvakt någon gång. Antingen någon helg eller något lov. Jag tycker det är jätte roligt att vara med barn och många personer har också sagt åt mig att jag är väldigt duktig på det. Problemet är det att vi inte riktigt känner någon som skulle behöva barnvakt. Vi " vet av " många småbarns familjer, men vi känner dom inte så pass bra att jag bara kan gå fram och fråga om jag skulle få vara barnvakt åt deras barn. Mina föräldrar vill helst inte heller att jag ska vara barnvakt åt någon vi inte känner. Och jag har inga småsyskon så... Jag har lite erfarenhet för jag har varit hjälpledare på två barnläger,flera barnsamlingar m.m
Min fråga till er är om ni har något tips på hur jag skulle kunna hitta någon som skulle behöva barnvakt i/nära min kommun, och som skulle låta mig sköta deras barn fastän jag är ganska ung . Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.11.2017
Hej!
Vad roligt att du hittat något du gillar att göra och som du kunde tänkas kunna göra mera av. Att vara barnvakt är inget dåligt extraknäck - och tidsfördriv överlag, eftersom det gläder flera på en gång. Både barn och föräldrar kan bli glada (och föräldrarna lättade och tacksamma) av en trevlig barnvakt och själv kan man få både mycket roligt och en känsla av att göra något gott ut av det.
Jag kan bra förstå att dina föräldrar helst skulle känna föräldrarna till de barn du eventuellt skulle sköta, eftersom de säkert är lite rädda att du ska bli illa behandlad eller utnjyttjad överlag. Det betyder inte att sannolikheten för att du faktiskt skulle bli det är särskilt stor, utan det hör nu mest till föräldrars natur att oroa sig för att deras barn skulle råka ut för något av alla skräckscenarion de någonsin skulle ha hört om. Det skadar dock inte att vara lite försiktig, så det är ingen dum regel att bara "släppa iväg dig" till familjer de redan känner.
Bara för att ni inte känner några småbarnsföräldrar betyder det ju inte att ni inte skulle kunna lära känna några. Ett tips kunde vara att exempelvis din mamma skulle berätta åt kolleger på jobbet, bekanta inom hennes fritidssysselsättningar eller grannar att du söker barnvaktsjobb, och de i sin tur kunde tipsa henne om behövande eller tipsa vidare. Då kunde din mamma vara den som tar kontakt med behövande familjer (eller som de först tar kontakt till) och hon då "känner efter" hur de verkar. Hon kan ju till och med komma med till den familjen på en kaffe först och "känna efter" hur de känns. Via Facebook kan hon kanske också få tips? Ett annat tips är att gå via dagisar (där personalen känner föräldrarna) och be dem tipsa om dig som barnvakt. Att göra prao på dagis skulle inte sitta illa här.
Sedan lite allmänna tips som kan vara nyttiga att ha bakom örat: Att komma överens om spelregler genast vid första träffen är bra, oavsett hur du fått dina barnvaktsuppdrag. Det är bra om alla inblandade är överens om tex om du kan ge mellanmål om barnen är hungriga, om barnen får klättra i träd eller om du ska övervaka tandborstning när du vaktar dem. Ett tips är att du "vaktar" först en gång medan ena eller båda föräldrarna är hemma, så att de också kan bygga upp ett förtroende för dig innan de lämnar över ansvaret på dig. Du är ju nog rätt ung och även om åldern inte alltid berättar hela sanningen om hur ansvarsfull en människa är, så kanske föräldrarna också känner sig lite osäkra innan de faktiskt känner dig. Barnens ålder är också avgörande; det är en sak att sköta en 9-åring och en helt annan sak att sköta en 2-åring (ju yngre barn desto tyngre och svårare är nog en allmän regel).
Hoppas att du snart får några trevliga barnvaktsuppdrag ;)
kram, Liselott