Drömjobbet
06.12.2021
Hej! Vet ni någon modell agentur i österbotten helst i vasa elr i närheten. Som jag skulle kunna kontakta?? Skulle vilja jobba som fotomodell Jag
isa
Isa svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.12.2021
Hejsan!
Vad roligt att du är intresserad av modellyrket! :)
Så vitt jag kan hitta så finns den närmaste modellskolan/agenturen i Seinäjoki, Pariss Models. Enligt deras hemsida ordnar de också castingtillfällen på olika ställen, t.ex i Vasa.
Helén Hirvelä är ett känt namn i Vasa trakten. Hennes företag heter, eller hette, D1WM Management. Enda kontakt informationen till henne hittade jag via tidigare svar på Decibel. Det kan hända att hon inte längre drar kurser, men du kan alltid försök kontakta henne: tel. 045 107 50 78 och e-post hirvelahelen@yahoo.com.
Sonja Karhulahti är ägare till Mallitoimisto Matiné i Karleby. Hon drar kurser runt om i Finland, även i Vasa.
Hur mycket och vad det kostar varierar säkert mycket från ställe till ställe, så jag tror att det lönar sig att kolla upp lite olika ställen och vad de faktiskt livnär sig på, om deras modeller faktiskt anlitas någonstans eller om hela firman går runt genom att ta in pengar av såna som hoppas på att bli modeller.
Jag tror att du helt kallt skall sammanställa ett mail som du kan skicka runt till olika agenturer och människor i branschen där du presenterar dig själv och hör efter om deras verksamhet. Det kostar ju ingenting att höra sig för och man vet aldrig vilka dörrar som kan öppnas :)
När det gäller övning med fotograf och för att bygga portfolio nu i början så skulle jag rekommendera att du nu till en början börjar göra TFCD-photoshoots. Det är alltså sådana shoots där varken modellen eller fotografen får/tar betalt, utan det är ett samarbete där båda får göra såna fotoprojekt som känns intressanta och ofta som övning för båda eller endera. Det finns bland annat en Österbottnisk grupp på facebook som heter ”TFCD valokuvaajat & mallit Etelä-Pohjanmaa” där både modeller och fotografer söker folk att samarbeta med. Det finns också en i hela Finland som heter ”TFCD Valokuvaajat&Mallit”.
Lycka till,
mvh, Kix och Isa