Etsy shop
12.09.2017
Hej! Om jag vill tjäna lite extra pengar genom att börja sälja på Etsy.com, hur sköter jag skattebetalningarna då och finns det gränser på hur mycket man får tjäna för att skatten inte ska bli så hög (har inget företag)? Tänkte endast sälja sådant som skickas digitalt till köparen.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.09.2017
Hej!
Det här var en bra fråga! Jag tror att det finns många som gärna skulle sälja olika saker som de tex tillverkat själva, men är osäkra på exempelvis beskattningen. Det finns dock bra infosidor tex på vero.fi om hur det här ska gå till, så det är bara att läsa på.
Nu vet jag ju inte vad det är du tänkte sälja, men eftersom du talar om att skicka produkten digitalt till kunden så låtsas vi nu som exempel att du tänkte sälja illustrationer du gjort som kan skickas i digital form så att kunden själv får printa ut det som tex en kanvastavla eller plansch. Så här skriver de på vero.fi (Skatteverket):
"Fortgående, yrkesmässig försäljning av varor är näringsverksamhet
Fortgående, yrkesmässig försäljning av varor betraktas som näringsverksamhet. I dylik verksamhet är det i regel fråga om försäljning av nya produkter, egen tillverkning eller köp- och försäljningsverksamhet av begagnade varor.
Ett centralt kännetecken för näringsverksamhet är att verksamheten utövas i syfte att förvärva stadig inkomst. Om nya och gamla varor säljs och köps regelbundet och i förvärvssyfte utgör försäljningsvinsterna beskattningsbar inkomst för näringsverksamheten. Inkomsterna ska deklareras med skattedeklarationen för näringsverksamhet.
Säljaren ska registrera sig som momsskyldig om omsättningen för försäljningen av varorna överstiger gränsen för rörelseverksamhet i liten skala (10 000 euro)." https://www.vero.fi/sv/privatpersoner/skattekort-och-skattedeklaration/inkomster-och-avdrag/f%C3%B6rv%C3%A4rvsinkomster/forsaljning_pa_loppmarknad/
(det finns alltså en blankett på vero.fi för det här, och man kan fråga dem hur man ska göra)
Här råkade också finnas ett svar om intäkter från hobbyverksamhet, https://vero24.vero.fi/vastauspankki/?lang=sv#!singlePublishedAnswer?id=704a63ab-f8e9-9025-e106-c0fa8229629e&query=b%C3%A4r
Om du alltså tänkte sälja relativt regelbundet och tanken är att du ska få vinst av det, så räknas det som näringsverksamhet. Då ska du betala skatt på det. En sådan här idé kan sälja både jättebra och jättedåligt, helt beroende på ifall kunderna gillar din produkt eller inte, så det är lite svårt att gissa på förhand hur mycket inkomster du kommer att få från försäljningen och om du alltså borde starta en firma eller inte. Men som tur är finns det rådgivare du kan gå och prata med helt gratis, som kan hjälpa dig att uppskatta hur mycket du kommer att tjäna och därför om det lönar sig att starta en firma eller inte. I din region är det Startia du ska tala med, som finns under Vasek. https://www.vasek.fi/foretagstjanster/starta-eget Jag gissar att det i så fall skulle handla om att starta en liten firma, alltså bli enskild näringsidkare, https://yrityssuomi.fi/sv/toiminimi.
Hoppas du blev lite klokare av det här - och inte avskräckt! Jag tycker att det är en superbra idé att sälja via tex Etsy, så ge inte upp. Var inte rädd för att fråga tex via skatteverkets telefonservice när du inte förstår, och ta som sagt gärna och kolla upp dina möjligheter via tex Startia - kanske de till och med skulle ha någon form av startpeng eller annat special för unga företagare?
Hälsar Liselott