Glömt lämna in skattekortet
13.07.2018
Hejsan! Jag fick hem mitt lönebrev idag och upptäckte att jag får mindre än hälften av vad jag borde få i skatt och blev väldigt chockad tills jag insåg att min chef aldrig frågade om mitt skattekort. Jag har alltså inte lämnat in mitt skattekort eftersom jag glömt då inte chefen sagt något om det och nu får jag en lön jag inte kommer klara mig på, eftersom att jag kommer börja universitet i höst och flytta hemifrån och försöker nu därför spara pengar. Min mamma sa att jag får tibaks det jag är berättigad till om ett år, men tar det verkligen så länge? Jag får panik, vad ska jag göra??? Kommer inte kunna klara hösten med så här lite pengar... Ledsen

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.07.2018
Hej!
Ajdå.. Jo, tyvärr så är det så som din mamma säger. Du får tillbaka pengarna först nästa år(2019) i december när skatteåterbärningen betalas ut. I början på 2019 så räknas det ihop vad du tjänat under 2018 och då kommer de att märka att du betalat för mycket skatt, detta betalas då ut (för alla) i december. Beskedet om hur mycket du får i skatteåterbärning brukar komma i början av året. För att vända de till något positivt så kan du tänka att du får en större penga summa då, vilket är bra att få i december (mitten på studieåret).  Du kan fråga dina föräldrar om de kan hjälpa dig ekonomiskt under hösten, alternativt kan du fundera på att ta studielån. Det är många studeranden som tar studielån för att klara sig ekonomiskt under studierna.
(Skicka in skattekortet)
De löser nog sig!
Kram, Ida