Hejjjjj
26.12.2019
Jag skulle behöva en arbetsplats, eller mer specifikt pengar. Jag är 16 år och bor i jakobstad/pedersöre trakten. Finns det något företag som tar emot 16 åriga arbetare? Jag måste spara pengar och ska flytta till en lägenhet och vill börja arbeta på kvällarna.
Javet att det finns "Fresh" att arbeta vid, men finns det något annat ställe?
Tackkk Jobb?

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2019
Hej!
Det finns nog företag som anställer någon som är 16 år.  Om du vill ha ett jobb så gäller det att våga ta kontakt med företag. Det kan hända att det är många företag som säger att de inte har jobb just, men då kan du be dem ta kontakt ifall det behövs i framtiden.
Det finns olika butiker och servicestationer(t.ex. neste, abc, teboil) runt om i Pedersöre och Jakobstad – ring till dom. Som du nämner i din fråga så kan du även kolla upp med Fresh och varför inte Snellmans. Du kan även skriva en CV/arbetsansökan och skicka in per e-post, och sedan ring efter någon dag.
Lycka till!
Hälsningar Ida