Hur går det till när man blir Polis?
31.07.2020
Hej, jag har alltid sedan jag var ung drömt om att jobba med polisyrket, jag har samma tankesätt nu och vill gärna jobba inom militären eller polisen, jag vet att man studerar att bli polis vid Tammerfors men undrar mera om processen där och vad som händer efteråt? Kan man önska att få jobba på olika sektorer som skyddspolisen? Om man blir "vanlig" patrull polis kan man önska att bli stationerad näre sitt hem eller blir man skickad beroende på var man behövs? Om ni har några andra tips eller info om polis yrket eller processen hur man blir en polis vill jag gärna höra.
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
05.08.2020
Hej,
Det är bra med drömmar och min erfarenhet är att man ska förverkliga sina drömmar - för ingen annan kan gör det om man inte själv gör det.
Polisyrket är ett mycket fascinerande och brett yrke med många möjligheter. Man utbildar sig vid Polisyrkeshögskolan i Tammerfors (enda platsen i Finland) och efter avklarad utbildning med examenspappren i sin hand har man många möjligheter inom den finska polisen.
Vanligtvis så brukar nästan alla börja med att jobba dels i patrull eller inom t.ex. undersökningen. Det är samtidigt också en viktig del att man ska kunna grundpolisjobbet, vilket man lär sig genom att jobba i patrull. För sen om man vill specialisera sig eller börja jobba med något annat inom polisen, då är det bra att man har en grund att stå på, dvs. att man har lite arbetserfarenhet från patrullverksamheten och att man kan det grundjobb som ligger till grund för mycket inom polisens olika arbetsuppgifter.
När utbildningen är klar och man har sin examen, då får man själv välja bland de lediga tjänster som finns i Finland var man vill jobba och med vilka arbetsuppgifter. Vill man söka sig till ett specifikt område/distrikt i Finland, så då kan man anmäla sitt intresse dit. Det förutsätter förstås att där finns då en ledig tjänst och att man blir antagen till den tjänsten. Om det är många som söker om samma tjänst, så då tittar ju arbetsgivaren naturligtvis på många olika aspekter, bl.a. arbetserfarenhet och utbildning, även specialutbildning, är vanligtvis en av de faktorer som brukar inverka på ett beslut.  En konkret fördel är ju språket och ifall man är tvåspråkig (vilket jag utgår ifrån att du är) då har man naturligtvis också en fördel, eftersom språkkunskaper inom polisen i Finland är mycket bra att ha, och det värderas högt.
Jag kunde berätta betydligt mera, men kanske det här är till hjälp för de frågor som du ställde.
Du hittar mycket information från poliisi.fi eller från Polamk.fi. Där finns all nödvändig information även på svenska, bl.a. om ansökningstider och inträdesprov. Du hittar även svenskspråkiga bloggare som berättar om hur det är att studera till polis, både på finska och svenska. Ansökningstiden till följande svenskspråkiga utbildningen pågår som bäst, det är bara att kolla sidorna och lämna in en ansökan. Man ansöker via hemdatorn med hjälp av bankkoder.
Mvh.
Kjell Nylund, Överkommissarie
Svenskspråkig polisutbildning, Polisyrkeshögskolan