Jobb i åbo
03.01.2023
Hej! Är det svårt/omöjligt att få deltidsjobb i Åbo som svenskspråkig som inte är så bra på finska? Vad kan man som svenskspråkig arbeta med då man inte har utbildning? Ska man vara ärlig med sina finskakunskaper? Heiii
my do

Utvecklingspsykologistuderande My svarar
09.01.2023
Hej! Vad roligt att du hör av dig :)
Det är inte omöjligt att få deltidsdjobb men det kan kännas svårt i början när man väl ska börja söka. Det finns flera alternativ, t.ex. kan du kolla om det finns någon städfirma som anställer eller t.ex. ett daghem eller morgon/eftermiddagsverksamhet som behöver hjälp. Det finns även arbetsplatser som inte kräver flytande finska, du kan t.ex. söka till ett café eller affär och då vara ärlig om dina språkkunskaper. Alla arbetsplatser kräver inte flytande finska utan det kan ibland räcka med att du kan svenska och engelska. Många gånger lär man sig även finska på arbetsplatserna om det är så att det behövs.
Lycka till! :)
Mvh. My