Jobb under mellanår
05.01.2018
Hej ni på Decibel!
Mitt mål är att få min drömstudieplats, men eftersom det är riktigt svårt att slippa in dit vart jag vill måste jag ändå vara förberedd på ett mellanår.
Jag har alltså inget yrke (men ett avgångsbetyg från gymnasiet kommer jag ju ha) och kan lika bra finska som svenska, och undrar om någon kommer vilja anställa mig under det året? Kan självklart ha olika jobb, men visst måste det vara fullt möjligt att få jobb för mig? Har ett ganska så bra CV från tidigare arbetsplatser också.
Men var hittar jag jobb? Har kollat på olika "lediga jobb"-sidor men de söker ofta t.ex. en närvårdare eller en elektriker. Så kan man månne bara skicka in sitt CV till random ställen i Vasa och skriva att de ska höra av sig vid behov av arbetskraft (typ till butiker och caféer)?
Funderar nu att jag borde ta hygienpasset, vet ni var det går att ta i min kommun och hur mycket det kostar? Skulle gärna få det undanstökat så fort som möjligt. :)

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.01.2018
Hejsan!
Vet du vad, det är inte omöjligt att du skall få ett jobb och någon kommer att vilja att anställa dig. Du kan både svenska och finska, är ansvarstagande och har en bra CV. Ja, du kan skicka din CV till olika ställen fastän de inte söker någon för tillfället, du kan även gå och fråga till olika ställen och ge din CV åt dem där direkt(som du gav exempel på som butiker och caféer). På så sätt så får de möta dig i verkligheten och kommer ihåg dig.
För att hitta jobb så löns det att varje dag kolla in hemsidorna där jobb annonser finns, för det kan mitt i allt dyka upp något. OCH om det kommer någon annons om sommarjobb, så kan du söka det för det kan kanske leda till att du får fortsätta där efter sommaren.
Det är absolut bra att ha ett hygienpass, så bra tänkt. Du kan kolla in länken här, där finns det olika kurser och all info finns där. Att gå hygienpass kursen kostar 55 euro.
Lycka till med jobb sökandet! :) och lycka till med studierna!
Kram, Ida