Jobba i Norge
31.10.2022
Hej! Jag skulle vilja prov jobba i Norge iaf en vecka elr något, inom bemanningsföretag
Jag är utbildad närvårdare. Men mina föräldrar tycker inte det iaf att jag ska behöva åka med någon annan isf. Vad ska jag göra??
Och var träffar man sådana då
Jag har hört några som åkt men inte fått bästa bemötandet av norska pga avundsjuka då de fått högre lön Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.11.2022
Hej,
Både som närvårdare men säkert också inom andra områden är det möjligt för dig att jobba i Norge. speciellt inom vårdyrket är lönerna där betydligt bättre så det finns ganska många vårdare som pendlar till norge för att jobba och sedan kommer hem till Finland emellan. Lediga arbetsplatser kan du kolla upp t.ex. här.  Fördelen med att åka till Norge och jobba är att du inte behöver ansöka om arbets- eller uppehållstillstånd.
Beroende på vart i Norge man åker och vilken typ av jobb man gör så ordnas resorna dit på olika sätt, så det går inte att ge något generellt svar på det. Jag föreslår att du börjar med att titta runt bland olika jobbannonser och ser vad du hittar och vad som kan tänkas låta intressant. Om det är ett större företag så har de sannolikt mer vana och bättre system med hur personalen tar sig dit. Här kan du också läsa mer om de olika möjligheter till jobb man har som ung person.
Dina föräldrar har rätt i att man alltid skall komma ihåg sin egen säkerhet, så var noga med att allt går rätt till och att du har det mesta på klart innan du åker iväg. Men jag tror att arbete utomlands kan ge dig mycket, både ökad arbetserfaranhet och självkänsla.
Lycka till!
Tessi