Närvårdarvikarie
09.03.2018
Hej!
Jag är första årets närvårdarstuderande och brukar hoppa in på äldreboenden. Jag har bara tackat nej till ett arbete tidigare och även idag gjorde jag det.. Min arbetsgivare ignorerade mitt meddelande och hen tål ej då man säger nej.. Men har jag rätt att säga nej? Eller hör det till att en vikarie alltid ska vara tillgänglig och redo för att jobba?
Och kommer mina chanser att få ett heltidssommarjobb där nu försvinna?
Mmhm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.03.2018
Hej.
Ja, du har rätt att säga nej till arbete om det inte passar. Din arbetsgivare vet ju om att du studerar och kan inte heller förvänta sig att du skall kunna hoppa in när som helst, OCH man har rätt till ett eget liv och egna planer även utanför jobbet.
Tyvärr kan jag inte svara på huruvida det kommer att påverka dina chanser att få sommarjobb. Det borde inte få göra det, men verkligheten är kanske ändå att det kan göra det beroende på hur långsint din chef är. Jag tycker ändå att du skall stå på dig. Du har alla möjligheter att få jobb på andra ställen med din utbildning, så om du inte uppskattas så är det mer deras förlust än din.
Kram!
Tessi