Pengaproblem
03.11.2022
Hej. Har ni några tips på ställen på nätet som man kan tjäna lite extra pengar på sådär utöver sitt jobb? Har hört om att det finns olika företag som betalar en slant (ganska liten dock) för att man t.ex. svarar på enkäter och formulär. Skulle ni kunna forska lite och kolla om det finns sådana. Själv känner jag inte mig helt säker på dem och vilka sidor som faktiskt är "legit" osv. fattig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.11.2022
Hej,
Tyvärr tror jag att de flesta annonser man ser för dylika saker är bluff. Oftast handlar det om att man genom att fylla i olika enkäter eller testa olika grejer kan samla "poäng" eller kuponger som gör att man får köpa vissa produkter "billigare", så i princip handlar det inte så mycket om att man faktiskt tjänar pengar utan det är en form av smart marknadsföring från företagen för att få en att köpa mer grejer för att man j "får dem lite billigare".  Om man tänker på det från andra hållet (d.v.s. från företagens sida) så förstår man ju att det skulle vara ohållbart för dem att betala pengar åt folk bara för att sitta hemma och fylla i enkäter.
Så om man vill tjäna mer pengar så är nog det säkraste sättet att man faktiskt är villig att göra någonting, och då måste man börja med att fundera över vad man kan eller vill göra. Ett sätt nu då det börjar närma sig julen är att hjälpa andra med olika hushållssysslor. Då är ett tips att t.ex. lägga en annons i de facebookgrupper som finns på din hemort om vad du kan göra (vattna blommor, gå ut med hundar, mata husdjur, vara barnvakt, städa, tvätta fönster osv osv) och sedan är det bara att vänta och se om någon hör av sig. Du kan också lägga upp lappar i din närbutik om vilka sysslor du kan utföra. Det är kanske inte lika "lätt" som att sitta hemma på datorn och klicka men definitivt lättare och roligare än att vara t.ex. telefonförsäljare eller dylika extraknäck som man kan ha vid sidan av jobbet, och det är mer "legit".
Man skall heller inte vara rädd för att höra av sig direkt till olika företag och fråga om de har behov av ett par extra händer några timmar i veckan. Jobb brukar man nog hitta bara man är villig att jobba.
Lycka till!
Tessi