Plattsättare
15.09.2021
Hejsan, har redan studerat en grundexamen utbildning och har inte lust med 3 år till i skolan. Men skulle vilja lära mig sätta kakel, renovera, montera klinkers mm.. finns det kortare kurser eller liknande i österbotten eller är en hel utbildning enda sättet? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.09.2021
Hej,
Det framkommer inte helt tydligt i din fråga om du har tänkt att du skall jobba med detta, eller om det är någonting du vill lära dig för att du t.ex. skall kunna renovera ditt eget hus? Jag vet att det har ordnats en liknande utbildning vid YA i Vasa för några år sedan, men är osäker på om det är en utbildning som de ordnar hela tiden eller vara ibland. Ett alternativ om du inte vill studera på heltid skulle t.ex. vara någon form av vuxenstudier eller läroavtal.
Jag tycker att du skall gå och tala med de uppsöknde ungdomsarbetare som finns på After Eight i Jakobstad och diskutera saken med dem. De har antagligen bäst koll på vilja möjligheter som finns i regionen.
Lycka till,
Tessi