Polisanmälan
14.10.2018
Hej. Jag har en lite speciell fråga. Det är så att mitt äldre syskon trakasserar mig konstant, kallar mig och min yngre bror för jävla mongon och han var en av dom som fick mig att börja bli mobbad i lågstadiet. Han bryter ner oss totalt, min yngre bror är deprimerad p.g.a. honom och jag är rädd att han till slut kommer ta livet av sig om mitt äldre syskon fortsätter trakassera oss. Mina föräldrar är aldrig närvarande när han säger saker till oss så dom tror inte på oss när vi säger vad han gör. Eller, dom tar oss inte seriöst. Jag vet även att han köpt ut tobak till minderåriga. Han skulle även behöva hjälp psykiskt, han har ingen koll på pengar, han studerar och köper ändå massa bilar och dyra teknikprylar. Till min fråga. Kan jag polisanmäla honom anonymt? Och kan jag anmäla honom till socialen eller liknande för att han ska få hjälp psykiskt så han kan börja hålla i pengar och sluta trycka ner oss andra? Vill endast anmäla anonymt, annars anmäler jag inte alls. Tyvärr. Osäker och rädd

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.10.2018
Hej!
Att polisanmäla någon anonymt för trakasserier, hotelser eller förtal är nog inte möjligt. Då man blivit utsatt för något av nyss uppräknade brott och vill att gärningsmannen skall få ett straff för brottet, så är man tvungen att själv avge sin historia först i ett polisförhör. Ifall åklagaren väljer att väcka åtal, alltså föra ärendet till tingsrätten för behandling, är man som offer nog tvungen att infinna sig i rätten för att personligen berätta om vad som inträffat.
Jag tycker som följande! Försök först av allt att få era föräldrar att förstå att det verkligen är allvar. Berätta allt från början och hur storebror under mycket lång tid påverkat ert mående. Det här måste ju vara någonting som har märkts inom familjen om du själv blivit mobbad och du befarar att din lillebror till och med snart kan skada sig själv ifall trakasserierna inte får ett slut. Jag tror nog att mamma och pappa redan förstår. Kanske bara inte hur pass stort problem det är frågan om.
Ta som följande saken på tal med skolkuratorn eller hälsovårdaren på din skola. Berätta hur dåligt du och din bror mår av er äldre brors behandling och att det påverkar era liv. Från det går ärendet vidare till socialen. Känns det som att du och din lillebror ännu vill polisanmäla, trots att det inte går att göra det anonymt, så påpekar jag ännu vikten med att också ta med föräldrarna i ärendet. Mamma och pappa kommer hur som haver ändå att informeras ifall det blir frågan om brottsanmälan eftersom ni ännu är minderåriga.
konstapel Johanna Westerlund