Säga upp mig?
18.02.2019
Hej! Planerar att säga upp mig från mitt nuvarande jobb till sommaren. Anledningen till detta är att jag inte trivs och har jobbat där ett tag. Men min tanke är att säga upp mig i slutet på Juni och ha min uppsägnings tid under min semester i Juli. Är det dumt att göra så mot chefen? Bör jag ”varna” honom innan och säga att jag planerar att sluta? (Jobbar i en matbutik). Skulle nämligen vilja ha mitt sista sommarlov innan jag byter jobb eller börjar plugga. Men som det ser ut nu har jag ju inget jobb som väntar på mig i september, och är lite rädd att inte få något nytt jobb även fast jag inte vill vara kvar på mitt gamla längre så känns det läskigt att gå ut på ”okänd mark”, där man inte känner någon. Men är detta klokt? För de flesta i min omgivning reagerar med ”men ska du verkligen sluta” ”ska du inte fortsätta där?” Är kluven men vill samtidigt inte vara kvar.
Hjälp :(

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.02.2019
Hej!
Du trivs inte med ditt jobb, vilket är en god anledning till att säga upp sig. Det är endast du som kan ta beslutet att göra det eller inte. Ingen annan har rätten att ta det beslutet åt dig. Man tillbringar så mycket tid på sitt jobb varje vecka så att gå runt och vantrivs gör dig ingen nytta. Du kan bra säga upp dig i Juni utan att säga åt din chef före. Man har en uppsägningstid av en anledning, bland annat för att arbetsgivaren skall kunna hitta en ny arbetare. Så du behöver inte oroa dig över det.
Vad vill du jobba med? Vad vill du plugga? Sök till skola, kolla igenom arbetsannonser, ta olika yrkestester på nätet. Helt enkelt för att få idéer på vad du kunde jobba med.
Det viktiga är att du ser till att du mår bra i din vardag och att du trivs med det du jobbar. Jag tycker det verkar som att du tänkt igenom det här noggrant, och funderat över det i god tid innan du tänker att säga upp dig. Lyssna inte så mycket på vad andra har för åsikter, för det här är ditt beslut att ta.
Kram, Ida