Säga upp mig?
18.09.2018
Hej, jag jobbar inom dagvaruhandeln och har gjort de i snart 1 1/2 år, det har funkat bra, inte trivts jättebra men de har iaf dugit. Nu har jag börjat plugga en kurs bara för att göra nånting annat och jobbar ist extra på samma ställe.
Min plan är att börja plugga ett program i vår, alltså typ ett tre års program, lite oklart vad än. Men kommer jag in på de, vilket jag hoppas, så vet jag inte om jag ska fortsätta jobba på mitt jobb (extra) så att dom fortfarande känner mig, kan få ledigt enklare etc, även fast jag verkligen har tröttnat och helst skulle vilja göra nånting annat. Helst som är närmare där jag bor (pendlar 1h varje dag.)
Eller ska jag försöka söka nytt extra jobb och kanske inte få ledigt lika lätt men kanske få kortare att pendla etc.
vet att inte ni kan ge mig ett konkret svar, men kanske diskutera lite kring det.
Samma sak om jag inte skulle komma in på min utbildning, om jag ska jobba heltid där igen, eller om jag ska strunta i det och försöka leta mig vidare. H

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.09.2018
Hej!
Va roligt att du planerat att börja studera! I och med att du eventuellt börjar studera i vår, så vill jag bara påminna inte ha för mycket progam inplanerat för dig, sådant som måste göras. Att studera och jobba på samma gång kan vara tufft samt om du även pendlar så kan de bli en stressfaktor för dig. Så om du jobbar, se till att du inte jobbar för mycket vid sidan av studierna. Ett alternativ som du själv nämner är att du skulle söka något jobb nämnare, vilket låter som en bra idé. De är viktigt också att man trivs med sitt jobb, så om du känner att du inte trivs där du jobbar nu så är de kanske dags att söka ett nytt jobb och nya utmaningar.
De kunde vara bra om du skriver ner en lista med nackdelar och fördelar med de olika alternativen du har. Så kanske du har lättare att ta ett beslut som du känner dig bekväm med.
Lycka till! :)
Kram, Ida