Säga upp sig från sommarjobb?
26.05.2019
Hej. Så nu har jag arbetat som sommarjobbare för ett företag i cirka 2 månader och har börjat fundera på hur jag ska göra när det är dags att sluta.
Problemet är att jag har inte gjort något arbetsavtal så jag har inget specifik slutdatum. Så jag undrar bara hur det funkar med uppsägningen?

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.05.2019
Hej!
Verkligen bra att du kollar upp det i god tid på förhand. Har ni något muntligt arbetsavtal eller diskuterat hur länge du ska jobba?  Isf gäller det datumet. Annars så är det två veckor (14 dagar) uppsägningstid. Det är verkligen bra att skriva ett skriftligt arbetsavtal, så kom ihåg det i framtiden. Jag skulle råda dig att diskutera med din chef om detta, och vet du vilket datum du slutar så meddela det. Din chef uppskattar förmodligen att du meddelar det.
Ifall du vill läsa mer om Arbetsavtalslagen så kan du göra det här.
Lycka till!
Hälsningar Ida