Säga upp sig från visstidsanställning
15.06.2020
Hej! Är det möjligt att säga upp sig från ett arbete med visstidsanställning om man inte har prövotid? Jag har varit på ett sommararbete i ca en månad nu som jag verkligen inte alls trivs på av flera anledningar, och har ännu två månader kvar på platsen. Vet inte vad jag ska göra. Sommarjobbaren

Ungdomsinformatör Ida svarar
29.06.2020
Hej!
Jo, det är det. Först skulle jag råda dig att kolla upp kollektivavtalet som gäller branschen du jobbar inom. Sen har ni skrivit något arbetsavtal – finns det nämnt något om uppsägning där?
Uppsägningstiden brukar vara för arbetstagaren 14 dagar ifall man jobbat högst 5 år på, och när man jobbar över 5 år så blir uppsägningstiden en månad. Kolla upp kollektivavtalet för att vara på den säkra sidan! :)
Ber hemskt mycket om ursäkt för att du fått vänta på svar såhär länge!
Hälsningar Ida