Skäll på jobbet
09.07.2022
Hej! Jag jobbar just nu under sommaren på kyrkogården. Det jobbar också en äldre kvinna där. Nu under hela tiden som jag har jobbat där har det känts som att hon klagar på mig och att jag aldrig gör någonting rätt.
Hon verkar också tycka att jag är långsam i jobbet. Hon har bland annat sagt till mig framför alla vad jag har gjort fel och senast så blev hon irriterad på mig då jag ännu inte hade räfsat upp löv från en häck och sa också att hon inte fattar hur det kan ta så länge för mig att räfsa upp några löv och att jag får stanna hemma om jag inte kan jobba som andra människor.
Detta får mig att må dåligt då det känns som jag aldrig gör något rätt enligt henne och nu är jag rädd för att åka dit igen på måndag, känns som att hon alltid klagar på mig och inte på någon annan, vad göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.07.2022
Hej,
Det är både en fördel och en nackdel att man träffar på alla möjliga olika typer av människor då man är i arbetslivet. Jag brukar själv försöka tänka att alla människor ställs i vår väg för att vi skall ha en möjlighet att lära oss någonting av varandra. Ibland är det bara positiva upplevelser vi får av bekantskaperna och ibland är det definitivt inte det.
Det du kan svara om hon är otrevlig och tjatar på dig är att du gör så gott du kan. Och så länge man faktiskt gör det - sitt bästa, så har man egentligen ryggen fri. Om ni är anställda där på lika villkor, d.v.s. att hon inte är din chef så har hon inte heller någon rätt att tjata på dig. Tyvärr finns det människor omkring oss som får sin kraft från att trycka ner andra. Det man kan trösta sig med är att det förr eller senare brukar bli ganska uppenbart för alla.
Man vet aldrig i vilket sammanhang man kommer att träffa på personen nästa gång, och därför lönar det sig alltid att vara vänlig mot människor. Hon kan t.ex. inte veta om det i framtiden kommer att vara så att hon söker ett jobb och du finns där i egenskap av hennes förman, därför borde hon tänka på hur hon behandlar dig.
Jag inser att det inte tröstar så mycket just nu att "du lär dig av det som händer", men det gör du. Du lär dig massor om hur DU vill bli behandlad och vad som känns okej för dig. Eventuellt är hon inte ens medveten om att hon behandlar dig illa, och hennes sätt att behandla dig säger massor mer om henne än det gör om dig.
Så försök du göra det du kan för att inte låta hennes beteende göra dig ledsen. Så länge du gör ditt bästa på jobbet så är det faktiskt allt du kan göra, mer behövs inte. Du är ju inte anställd för att vara henne till lags, så försök att inte ta åt dig utan sköta ditt. Om du vill kan du också ta upp saken med din förman eller personen som anställde dig. Hen har trots allt ett ansvar för att ta tag i problem som uppstår i arbetsgemenskapen.
Många kramar,
Tessi