Smink
22.03.2022
Hej! Jag vill börja med smink företag egna produkter som tex. Kylie cosmetics. Vill bli lika stor ha eget kontor i la eller NYC. Vill kunna livnära mig på det. Hur går man till väga? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2022
Hej,
Det är bra att ha framtidsdrömmar och planer. Nu vet jag ju inte exakt vad det är i kosmetikaindustrin som tilltalar dig, så beroende på exakt varför det känns intressant så finns det olika sätt att närma sig saken.
Om det handlar om önskan att äga och styra ett företag så tror jag att det är bra att studera t.ex. marknadsföring för att lära sig mer om den sidan, men det kan också vara ett bra sätt att "börja" att söka jobb på någon av de befintliga kosmetiktillverkare/exportörer/importörer som finns i Finland för att lära sig mer om hur arbetet ser ut. Som sagt - det beror ju på vad det är som gör att det är just smink som känns intressant för dig. Man behöver inte vara rädd för att kontakta företag eller nyckelpersoner och fråga om deras verksamhet eller om lediga arbetsplatser.
Sen då det handlar om mål i största allmänhet så kan det vara bra att minnas att det i allmänhet kräver att man jobbar sig upp. Väldigt få har de pengarna som behövs för att rätt och slätt starta upp ett stort företag på en gång utan man måste börja någonstans och lära känna branschen från insidan. Så försök att lägga upp delmål för dig själv beroende på var du befinner dig just nu. Vad jobbar du med just nu eller vad studerar du - sedan utgår du från det.
Lycka till!
Tessi