Smink product försäljning
29.12.2017
Hej! Jag vill börja tjäna lite pengar själv. Jag tänker sälja asiatisk skönhetsprodukter på nätet. Dessutom har vi en affär och det går också att sälja dem. Men det svåraste problem att jag kan inte hitta någon webplats som säljer dem inom Eu. Det kommer att kosta mycket om jag börja köpa varor på nätet från ett land utan Eu. Har ni nån typ som kan hjälpa mig att lösa den. Eller vem och var kan svarar mig på de har frågorna i hemkommunen. Daphne

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.01.2018
Hej Daphne!
Det låter spännande att du funderar på att sälja skönhetsprodukter på nätet! Men jag vet att det är väldigt många saker du behöver ta reda på före, så att allt säkert går rätt till. Exempelvis så kanske du borde starta en egen firma eller företag av något slag, så att det bland annat inte blir tokigt när du ska betala skatt på dina inkomster från försäljningen.
I nästan varje kommun eller samkommun finns det ett ställe där man kan få hjälp med alla sådana här detaljer och din kommun hör till Företagshuset Dynamo i Närpes. Där kan de hjälpa dig med allt från att registrera firman, kolla vilka skatter du ska betala och hur, hur du kan importera skönhetsprodukterna på bästa sätt (till exempel hitta pålitliga leverantörer som du kan beställa produkterna från) och hur du kan sköta bokföringen. Du vet säkert att Finland är ett land där det är väldigt noga och viktigt med att allt går rätt till , till exempel att alla blanketter är rätt ifyllda, och det här får du hjälp med vid Dynamo. Så ta kontakt med dem och berätta om din idé. De hjälper dig och ser till att du gör allt som ska göras för att du ska få börja sälja skönhetsprodukterna - men de vill också att det ska gå bra för ditt företag, så de är på din sida.
Jag håller tummarna att det ska gå bra för dig <3
Hälsar Liselott