Sommarjobb
01.05.2019
Ja sku vila ha ett sommarjobb men fyller 15 i december så er altså 14. Kan man få na sommarjobb fast man är 14? Och var isåfalla? Och kan man sök sommarjobb nameijr eller er he för seint typ? Helst ska he ju vara inom he kommun som ni ser (vill int skriv he jär för finns risk att naan känder igen me) Jobbigt ti fylla sent

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.05.2019
Hejsan!
Jo, du får som 14 år jobba. Som 14 år så får du arbeta högst halva semestertiden (lätt arbete) och de arbete som man har får inte skada hälsan, utvecklingen eller skolgången.
Länkar här till en sida där du kan läsa mer om reglerna som finns om sommarjobb.
Det är svårt att säga var man som 14 årring kan få jobb. För olika ställen kan ha olika krav. T.ex. har vissa att man bör vara 18 år, vissa kan ha 15 år eller 16 år osv.
Jag skulle föreslå att du frågar råd av dina föräldrar, släktingar och vänners föräldrar. Fråga om de vet något ställe som du kunde kolla med om de behöver någon sommarjobbare. Här gäller det att åka till företaget/stället och fråga face to face. Om du inte får sommarjobb nu i sommar vid något av de företag du frågar av, så kan det vara att de kommer ihåg dig till nästa sommar. :)
Lycka till!
Hälsningar Ida