Alkoholtransport
14.06.2022
Hej! Om jag vill köpa något alkohol utomlands (lagligt) att ge åt mina föräldrar där hemma. Får jag på ha med det på flyget i incheckat bagage fast än jag är 17 år? Vad är straffet för detta ifall det inte är lagligt? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2022
Hej,
Nej det får du inte. Trots att det är lagligt för dig att dricka eller köpa alkohol i ett annat land innebär inte att du skulle få ta det med dig hit. (det känns ganska självklart om du t.ex. tänker på cannabis - bara för att det är lagligt att röka och köpa det i andra länder innebär inte att du får ta med det hem.)
Straffet kan jag inte uttala mig om exakt, det skulle handla om alkoholinnehav av en minderårig och/eller införsel av alkohol i landet av en minderårig. Själva innehavet av alkohol för en minderårig räknas sannolikt som en "förseelse", som är den lägsta graden av alkoholbrott medan det antagligen finns flera olika faktorer som kan inverka på vilken brottsbenämning det skulle få för en minderårig att införa alkohol i landet.
Så bäst att vänta tills du är över 18 eller låta föräldrarna hämta sin egen alkohol.
Hälsningar
Tessi