Är färgen ett dåligt tecken?
17.03.2020
Hej nu är det så att min mens har varit mörkröd /mörkbrun i två cyklar och jag är inte säker på om det är normalt eller om jag borde kolla upp det. Det är första gången det här har hänt, mensen har annars varit helt normal, så jag vet inte hur jag ska reagera. Identitets kris

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2020
Hej,
Det låter helt normalt. Blodet som kommer då du har mens är ju inte samma sorts blod som kommer om du t.ex. skär dig i handen. Mensblodet är egentligen den slemhinna som har byggts upp i livmodern under månaden som sedan kommer bort då den inte längre behövs. Det finns många olika faktorer som påverkar hur tjock den slemhinnan blir - men om den vissa månader av någon anledning är tunnare så finns det helt enkelt mindre slemhinna för kroppen att stöta ut och då är blodet i allmänhet mörkare till färgen. Det är inte heller oroväckande fast mensen innehåller små bitar eller "trådar", de beror också på att mensblodet inte alltid är "rinnande" utan alltså delar av en slemhinna.
Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen är annorlunda vissa månader än andra - men det är väldigt sällan det beror på att någonting skulle vara "fel", utan beror mera på att du är helt normal. Fortsätt att äta, sova och röra på dig lagom mycket så har din kropp de bästa förutsättningarna att fungera som den ska.
Kram
Tessi