behöver jobb
01.08.2018
Hej, jag behöver ett jobb på sidan av skolan.
Hur ska jag göra? Den enda erfarenheten jag har är prao och ett sommarjobb. Finns det företag som anställer såna som mig utan erfarenhet? Har ni några tips på såna? Och hur ska jag söka? Jag är 16 år från Jakobstad

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.08.2018
Hejsan!
Absolut finns de som anställer personer utan erfarenhet, så de behöver du inte oroa dig för. Du har ju arbetserfarenhet, prao och ett sommarjobb är arbetserfarenhet. Så de e naturligtvis något du skall nämna när du söker jobb nu.
Du kan börja med att skriva en arbetsansökan. På nätet hittar du olika tips och information om hur man kan skriva en arbetsansökan. Om du vill kan du skicka in den till olika ställen. Jag skulle föreslå att du åker dit direkt till stället och frågar där på plats om de har något jobb, så lämnar du över arbetsansökan där. De e alltid bra att besöka dem så får de se vem man är och kommer ihåg en bättre. Om du inte vill gå till ställen och fråga så kan du även ringa. Då är de bara att säga vem du är och att du funderar om de har något jobb. :)
Jag listar upp några ställen här som du kan kolla upp (vet inte om de har lediga jobb, men vet att de brukar ha kvällsarbetare/inhoppare): Prisma, Citymarket, Supermarket, Snellmans, K-Market (finns flera), Korv Görans, Subway, Caféer och Halpa-Halli. De finns säkert många fler ställen än dem här ställen. Du kan också fråga av bekanta, familj och vänner om de vet något ställe.
Lycka till och hoppas du hittar ett jobb! :)
Kram, Ida