Corona
21.01.2021
Hej, nu har man ju börjat vaccinera människor mot coronavirus. Har man sagt va för biverkningar folk har fått av det? Vill inte läsa på internet då de svårt o veta vilken tillförlitlig information man ska läsa på. Ane

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2021
Hej.
Jag tycker att det är jättebra om du själv vet om att du inte skall gå och läsa saker då man inte vet vad som är tillförlitligt.
Nästan alla vaccinationer har någon form av biverkningar, men dessa är oftast lindriga och går i allmänhet snabbt över. Biverkningarna är trots allt små jämfört med nyttan av själva vaccinationen.
Av de som vaccinerats i Finland mot Corona har ca 1 av 10 uppgett någon form av biverkningar. Det har då rört sig om t.ex. ömhet eller rodnad på injektionsstället, huvudvärk, värk i kroppen eller feber. Biverkningarna dykar oftast upp under den första veckan efter vaccinationen.  Allvarliga biverkningar med Vaccinet mot covid-19 har rapporterats ca 1 fall på 100 000 vaccinationer. Då har det främst handlat om allvarliga allergiska reaktioner (vilket också är anledningen till att vaccinet alltid ges av utbildad personal med tillgång till mediciner OM en allergisk reaktion skulle uppkomma. Risken för allergisk reaktion finns med alla vacciner.).
Nackdelen med att det är ett helt nytt vaccin är ju att man inte  har lika lång erfarenhet av användningen av det - medan fördelen är att människor är snabbare med att rapportera biverkningar av ett nytt vaccin, så man får ganska snabbt en bild av hur det fungerar.
För att hitta tillförlitlig information om hur man resonerar kring vaccinationerna i Finland, vilka biverkningar som har rapporterats o.s.v. så kan du läsa här. Jag tycker du gör helt rätt i att inte googla runt om saken. Många saker stämmer säkert - medan många inte alls gör det. Det finns väldigt många självutnämnda experter på vaccinationer som helst saknar vare sig erfarenhet eller utbildning på området så du gör absolut rätt i att inte tro på allt du läser.
Kram,
Tessi