Coronaviruset
01.02.2020
Hej! Vi alla vet att coronaviruset har kommit till Finland. Jag har inte varit så insatt i det men idag när jag skulle googla på vad det var mer exakt såg jag även symptomen... Jag vet att man inte ska googla allt men de där symptomen passar exakt in på mig. Jag är jätte rädd och otrolig att jag har det och att jag även har smittat vänner och familj... Vet inte vad jag ska göra det känns som om att jag kommer att dö när som hälst!! Kan ni snälla hjälpa mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2020
Hej.
Om du har vistats i Kina under de senaste 14 dagarna så kan det finnas anledning att oroa sig, men i övrigt inte. I Finland har hittills funnits 1 konstaterat fall av Coronaviruset, och detta hos en person som varit i Kina nyligen.
Du skriver inte någonting om vilka symtom du har, men jag antar att du menar förkylningssymtom som hosta, halsont eller feber - vilka ju också är de vanligaste symtomen på helt vanlig förkylning som drabbar tusentals finländare varje år.
Om du inte har varit i kina, och inte vistats i närheten av någon annan som har det så finns det ingen anledning för dig att oroa dig för att du skulle vara bärare av Coronaviruset.
Kram
Tessi