Dehär me corona
19.03.2020
Hejsan! Har några frågor angående corona viruset och allt det innebär. Hur stor är chansen att ”valmiuslaki”(vet int vad de heter på svenska) är i bruk längre än till 13.4? Kan skolorna hållas stängda längre än vad det nu har blivit sagt? Själv vill jag gå i skolan känner mig trygg där. Får man umgås med vänner så länge man är under 10personer och ingen av dom man umgås med har symtom till corona eller har umgåts med någon som har corona? Min pappa jobbar på en skola och han har varit i arbetet nu för att få allt ordnat åt eleverna och mamma säger att han ökar risken för mig att få corona stämmer det för han umgås ju inte med någon annan i skolan? Får jag hälsa på min mormor och morfar som båda är över 70 men annars bra iskick? Förlåt om jag ställde många frågor men litar inte på vad typ iltasanomat skriver och vill få svar på sånnt jag undrar. ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.03.2020
Hej,
Jag förstår att det finns många frågor just nu, jag tror att alla känner på det sättet. Och situationen är ju helt ny för ALLA, så i nuläget finns det tyvärr ingen som har alla svaren utan vi får alla göra så gott vi kan. Olika länder gör på lite olika sätt, t.ex. i Sverige har ju skolorna i nuläget ännu öppet - och det finns nog ingen som kan svara på vad som är rätt och fel med det heller..
Tanken med beredskapslagen och kanske i all synnerhet med det att skolorna stängde är inte att vi helt skall undvika att smittas, för det kommer vi antagligen att göra ändå. Vissa prognoser visar att så många som 75% av befolkningen kommer att smittas i något skede. Men tanken med att skolorna stängde och att vi skall undvika folksamlingar är att undvika att för många skall smittas och bli sjuka samtidigt - eftersom det skulle leda till att sjukvården skulle bli överbelastad och inte klara av att vårda alla som i så fall behöver hjälp. Därför är det viktigt att vi alla gör det vi kan och följer rekommendationerna. Antagligen kommer största delen av oss att smittas i något skede ändå - men förhoppningsvis på lite olika tidpunkter.
Tyvärr kan jag inte svara på om skolorna kommer att öppna igen efter den 13.4, för i nuläget finns det nog ingen som vet det. Som jag tidigare skrev så är det ju en helt ny situation för alla. Jag förstår att det kan kännas urtråkigt att inte gå till skolan och att inte få träffa sina vänner på samma sätt som man brukar. I nuläget är rekommendationen att man inte träffas i större grupper än 10 pers, och att man helst skall undvika folksamlingar så långt det går. Men om du t.ex. träffar en kompis som är frisk och går ut på promenad så är det antagligen ganska riskfritt. Men som sagt - ALLA måste ta sitt eget ansvar, på detta sätt kan vi undvika att regeringen måste fatta beslut om t.ex. utegångsförbud.
Du skall undvika att gå och träffa din mormor och morfar eftersom de hör till riskgruppen. Det är bra att de är i gott skick i allmänhet - men tills rekommendationerna ändrar så måste ni försöka hålla kontakten på andra sätt.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för din hälsa trots att din pappa åker på jobb, för precis som du säger så träffar han ju sina elever på distans. Men i nuläget ökar det givetvis risken att smittas så fort man rör sig utanför hemmet. Man kan lika gärna smittas i butiken eller apoteket - och det är därför det är så viktigt att man tvättar händerna och att människor som har symtom stannar hemma.
Du gör nog helt rätt i att inte ta till dig information från vilket håll som helst. Vissa tidningar bygger ju upp sin verksamhet på att rubrikerna skall vara intressanta eller imponerande och då är kanske själva nyhetsvärdet inte alltid så stort. Så om det är möjligt så tycker jag att du skall följa med läget från tillförlitliga källor, t.ex. Institutet för Hälsa och Välfärd. De är nog de som för tillfället har bäst koll på läget.
Sköt om dig <3
Kram
Tessi