Extrajobb närpes ungdom
12.10.2018
Hej!
Jag är en gymnasiestuderande i Närpes som känner att det skulle behövas lite extra pengar. Så jag undrar om ni har några tips på extrajobb på helgerna och/eller kvällstid? Gärna i Närpes eller nära i allafall :) Gymnaisestuderande

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.10.2018
Hej Gymnasiestuderande!
Njä, inga direkta tips på platser har jag, förutom Sydpoolen. Det hör ju tyvärr till den typ av information som förändras med tiden, ja nästan dagligen, så ingen kan riktigt ha koll på det. Eventuellt kunde uppsökarna i din kommun ha tips, så det lönar sig nog att kolla med dem (din hemkommun hör till de som betjänas av JobCenter). Däremot har jag lite idéer på och råd om hur du ska hitta ett sådant här extraknäck.
Extrajobb trillar så gott som aldrig en i famnen helt av sig själva, utan du måste vara aktiv. Det är hård konkurrens om dem, många vill tjäna extra, och har man inga speciella meriter (tex påbörjad närvårdarexamen och söker extrajobb inom vårdsektorn), så måste man visa vilken bra människa man är istället. Ring upp till olika tänkbara ställen - eller ännu hellre hälsa på, för det är lättare att anställa någon man träffat än någon som bara är ett namn på ett papper.
Var artig och entusiastisk, öppen för alla möjligheter och tänk utanför boxen. Det betyder att du exempelvis tar emot ett jobb som egentligen inte intresserar, men gör det ändå både för pengarnas och jobberfarenhetens skull. Tacka helst aldrig nej till exempelvis ett arbetsskifte om du inte absolut måste, och ställ inga större krav tex på lönen. Du är i början av din karriär och då finns det inga drömjobb ännu, de måste man förtjäna på sikt.  Jag vet att det låter hårt, men så här funkar det.
Lägg ut alla krokar du bara kan komma att tänka på och ännu några till. Be mamma berätta åt kollegerna vid kaffebordet att du söker extrajobb - och moster och grannen och din gamla lärare. Gå och fråga till alla firmor du bara kommer på inom den km-radie du kan tänka dig. Även alltså sådant som du inte kunde föreställa dig från början, tex ett metallföretag för de kanske behöver någon som städar en gång i veckan eller en bokföringsbyrå som kanske behöver någon som arkiverar gamla papper eller en anhörigförening som söker stödpersoner för barn i "problemfamiljer". Koncentrera dig inte på vad du inte kan och inte vill, utan pröva allt.
Håll koll på alla ställen där jobb lediganslås: te-byråns sidor, firmors egna webbsidor eller Facebook-sidor, Lediga jobb på Vasabladets sidor, alla anslagstavlor du bara vet om, kommunens Lediga jobb-sida osv. Skicka in öppna ansökningar till allt som verkar kunna ha eller få i framtiden behov av extra arbetare. Igen, egen aktivitet är a och o.
Sådär, börja med det här! Lycka till!
Kram, Liselott