Fråga
16.07.2020
Om jag skulle typ erkänna ett mord eller typ att jag har gömt ett lik skulle ni då få polisanmäla mig eller vad skulle som hända, nu tänker jag att om jag skulle skriva det här på decibel Jag är inte en mördare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2020
Hej.
Vi som jobbar på Decibel är skyldiga att följa samma lagar som alla andra. Så det handlar inte om att "få" anmäla ett brott utan att vi av lagen är skyldiga att göra det om vi misstänker att ett brott har skett eller att ett barn far illa på något sätt. Barnskyddslagen går före nästan alla andra lagar i Finland, så precis som alla hälsovårdare/lärare/kuratorer så är barnskyddslagen allvarligare än tystnadsplikten.
Sen är det ju en helt annan sak att vi inte vet vem det är som ställer frågorna, så i dessa fall är det upp till polisen om de utreder saken vidare eller inte.
kram,
Tessi