Frågaa!
07.01.2021
Hej!
Jag är en kvinna på 20 år som undrar hur detta med kalorier fungerar!
Jag tränar mycket och försöker mitt bästa med att äta mycket så att jag inte får i mig för lite.
Jag undrar hur mycket kalorier man ska ha per dag och ungefär hur många man bränner? Om man säger nu att jag inte skulle träna på hela dagen, skulle jag ändå bränna kalorier? Eller måste jag träna för att bränna? Och så undrar jag hur man går ner i vikt, är det då man brännner flera kalorier än man ätit under dagen eller går man ner i vikt om man bara äter mindre?
Hoppas ni kan svara på mina frågor!

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
11.01.2021
Hej,
Bra fråga du ställer och jättebra att du som tränar mycket också ser till att äta ordentligt, på så vis får du större resultat av din träning och riskerar mindre skador.
Det är individuellt hur mycket kalorier (energi) man behöver få i sig så den frågan kan jag inte besvara utan att veta mer om dig tyvärr, men lite över 2000kcal/ dag brukar i snitt en medelaktiv kvinna behöva.
Men visst förbrukar man energi fastän man inte tränar, alla organ i kroppen behöver energi för att fungera så en viss del av de tex ca 2000 kcal går till det, så fastän du bara vilar en hel dag åtgår energi men genast mer då du rör på kroppen.
Om man försöker minska i vikt kan man enkelt säga att man ska göra av med mer energi (kalorier) än vad man får i sig och tvärtom om man behöver öka i vikt och förstås då ha jämvikt om man vill bibehålla sin vikt. Med det här skrivet vill jag dock understryka att man inte behöver hålla koll på sitt dagliga energiintag, dvs räkna kalorier, det blir ofta en fixidé som inte leder till bra saker.
Återkom med fler frågor om du behöver.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare