Hemsk mensvärk
15.05.2022
Hej! Jag har alltid haft mycket mensvärk och jag vet inte vad jag ska göra åt saken. Jag brukar oftast ha det på första dagen, men nu har jag det på både första och andra dagen. Det känns som att det ”förvärras” för varje gång jag har mens. Det är mycket stark mensvärk och den gör även att jag blir illamående och svimfärdig . Jag har en varm ”kudde” som jag brukar använda samt att jag tar panadol. Dock funkar inte panadol alls för mig så det är i princip onödigt att jag tar det. Min mensvärk begränsar mig otroligt mycket och jag får mycket ångest flera dagar innan min mens kommer. Kan inte ens vara i skolan då jag har mensvärk.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2022
Hej,
Verkligen tungt att ha så svår mensvärk som du har, och jag förstår att det begränsar ditt liv mycket. Jag kan också tänka mig att det är tungt bara av den orsaken att inte alla andra kan förstå det - eftersom mensvärken definitivt inte är likadan för alla.
Om man kan tänka sig att börja med ett hormonellt preventivmedel så brukar detta oftast hjälpa, men alla vill inte äta t.ex. p-piller och det är inte heller någonting som du kan tvingas göra. Det är ditt eget beslut.
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare som kan skriva ut en mer effektiv värkmedicin åt dig än Panadol. Det finns värkmediciner som fungerar bättre på just mensvärk. Så om du ännu går i skolan så kan du kanske boka en tid till skolläkaren, annars kan du boka tid till en "vanlig" läkare via hvc. I längden blir det ohållbart att gå omkring med sådana smärtor två dagar i månaden så det är helt på sin plats att göra någonting åt saken.
Kram,
Tessi