Hjälå mig
14.09.2018
Hej jag har inte fått min mens än men tror den är på väg. Men är lite osäker. Hur kan jag veta att den är på väg?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej.
Det är nästan omöjligt för mig att veta när din mens kommer att börja. Det beror på väldigt många olika faktorer. Men med tanke på din ålder är det inte alls onormalt fast din mens inte ännu har börjat.
Det som kan tolkas som ett tecken på att systemet har sparkat igång är t.ex. att du har börjat få flytningar, och att dina bröst har börjat förändras. Det betyder inte att brösten har blivit stora, men att du t.ex. känner av små knölar strax bakom bröstvårtorna.
Det finns tyvärr inget sätt att påskynda pubertetsutvecklingen, annat än att ta hand om sin kropp så gott man kan. Se till att äta, sova och röra på dig i lagom mängd så mår din kropp allra bäst. Mensen kommer nog.
Kram
Tessi