Hjärtekrossad
15.05.2022
Hur kommer man över ett heartbreak? Jag var tillsammans med en kille som jag verkligen älskade och jag trodde han kände detsamma tills han gjorde slut med mig och då fick jag veta att han aldrig gillade mig att jag bara var ett plåster på såren efter hans ex…det är typ den värsta psykiska smärtan jag varit med om, allt vi gjort tillsammans, till och med under våra samlag tänkte han på sitt ex…hur kommer man över sånt? Jag trodde faktiskt jag var speciell för honom…tror aldrig jag har varit såhär sårad förr

Ungdomsinformatör Kix svarar
18.05.2022
Hejsan!
Av det du beskriver så kan jag verkligen förstå om du känner dig jättesårad, det hade nog jag också varit. Det är inte okej att så att säga ”använda” någon som tröst för att komma över en annan, även om det tyvärr är relativt vanligt att det händer... Det fanns ju inget sätt för dig att veta att det var så, och jag hoppas att du med tiden kommer återfå din förmåga att lita på folk igen, för det är ändå en fin sak även om det gick fel denna gång <3
Jag vet inte nu om det är så att han direkt sagt dessa saker åt dig eller om det är så att du hört det på andra håll? Det låter i mina öron på nåt vis extremt ”osmidigt” av honom om han sagt allt det här till dig sådär på en gång bara. Jag känner ju inte er så jag kan ju inte säga något säkert, men det låter faktiskt som att du slapp en röd flagga i och med att han är borta, även om det gör jättejättejätteont just nu för att han verkade så bra.
Jag vill ju ändå nog tro att han också fick ut fina saker av allt det som ni gjorde tillsammans – men på hans vis – annars hade han ju inte valt dig att spendera all denna tid med. Trots att han uttryckt sig klumpigt. Tyvärr var det inte ”rätt vis” som han fick något ut av det, eftersom ni ville olika och han kommunicerat dåligt om vad han ville – och därmed sårat dig.
För att komma över honom så skulle jag rekommendera att du nu först låter dig själv känna alla de känslor som kommer upp, så att du kan få dem ur dig även om de gör ont. Se till att omge dig med människor som du tycker om och som bryr sig om dig, så att du får prata av dig om detta – men också kanske komma på andra tankar ibland när ni gör saker tillsammans. Det kan också hjälpa att skriva om det som har hänt (om det hjälper att få ut känslor så kan du sen riva sönder det/elda upp pappret), att dansa och lyssna på musik, eller att måla något argt/sorgligt. Ifall du kan koppla an till din ilska så kan faktiskt det vara ett verktyg för att komma över sorgen och ge dig den kick du behöver för att ta dig framåt. Ilskan exempelvis över att han inte sa något till dig om det här tidigare, och lät dig tro att allt var bra – och vetskapen om att du är värd SÅ mycket bättre än såhär, so you will and can rise above this! En dag kommer du hitta den person som är värd all din kärlek.
Ta hand om dig själv nu så gott det går. Se till att äta och sova ordentligt, och hålla någon typ av rutiner som du brukar ha.
Jag hoppas genuint att saker börjar kännas bättre för dig snart.
Kram, Kix