Identitetsbevis
08.05.2022
Hej! Jag är 17 år men har inget pass, det är på gång men kommer ta till slutet av juni. Jag ska resa till Stockholm nu och undrar att ifall man måste visa id vid ingången till båten eller något, räcker mopedkortet till det beviset? Det är enda id-handlingen jag för tillfället har... Resande

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2022
Hej,
Gränsbevakningsväsendets hemsida står det att Finländska medborgare i allmänhet skall ha med sig pass eller ID med foto då de reser, men att det för resor inom norden inte behövs. Dock måste du kunna styrka din identitet vid behov, och då är det upp till researrangören (t.ex. det rederi du åker med) att avgöra vilka handlingar de godkänner. Så beroende på vilken båt (?) du åker med så kolla vad de har för regler på sin hemsida. På t.ex. Viking Line står det att de godkänner körkort, det står också att om man som minderårig åker med sina föräldrar så räcker det att föräldrarna kan styrka sin identitet.
Hälsningar
Tessi