Jobb
02.10.2017
Hej, jag skulle vilja ha ett sidojobb då jag inte är i skolan. Typ nångon på någon kväll någon gån i månaden. Jag skulle vilja få lite pengar för jag har aldri haftnågot sommarjobb å så fyller jag snart 18 å har inte råd med bil. Vad finns det för jobb nära mig som man skulle kunna jobba med? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.10.2017
Hej Anonym!
I de flesta österbottniska mindre kommuner är det inte så tättsått av extraknäck som man kunde ha så där vid sidan av skolan. Men det finns nog för den som letar. På riktigt, då menar jag letar. Inte exempelvis sitter och väntar på att de ska råka få ögonen på en flyer om barnvakts-gig på bybutikens anslagstavla, utan själv frågar mammor i grannskapet om de behöver barnvakt - eller hjälp att måla huset, städa vinden, märka loppiskläder osv. Nu råkar det ju finnas en arbetspool i just din kommun (kolla kontaktuppgifter här) som kan förmedla just den här typen av uppdrag, så lite lättare har du att få just den här typen av uppgifter. Men det brukar ändå inte räcka med att man går med i Arbetspoolen, utan ju aktivare man är desto fler uppdrag kan man få. Lägg Arbetspoolen-lappar i folks postlådor, ha mamma att berätta på kafferasten på jobbet att kollegerna kan önska uppdrag av dig, gå och säg åt grannen när du ser att de tänker börja städa garaget, räfsa löv, tvätta fönster eller skrapa utemöbler. Var kreativ också, så att du tex erbjuder den finska grannfrun att leka med hennes barn på svenska så att de får lite språkdusch. Hon kanske dessutom skulle behöva hjälp när det är barnkalas, så spinn vidare på tankar för att få idéer om vad du kunde erbjuda folk. Fördelen med att vara med i en arbetspool jämfört med att göra det här helt privat är att du är försäkrad ifall du skulle råka köra räfsan genom ett fönster och att taxan och reglerna är fasta.
Förutom hushållsuppdrag av det här slaget kan du gå till diverse butiker, växthus, bondgårdar och firmor av olika slag och fråga om de skulle behöva hjälp av något slag, nu eller senare. Kanske ska de flytta eller inventera ett lager, fira 10-årsjubileum där någon behöver hälla upp kaffe, arkivera gamla papper eller liknande. Även om de kanske inte har något åt dig just nu, så kanske de kommer ihåg dig sedan när de plötsligt skulle behöva ett par extra händer. Reklamutdelning kunde också vara något de kunde behöva hjälp med - på större orter brukar det finnas firmor som man kan extraknäcka för som reklamutdelare, men sällan på mindre orter, men det betyder ju inte att tex en matbutik inte skulle ha behov av det ändå.
De som brukar ge sommarjobb kan också ha behov av extra hjälp under skolåret, så gå även igenom dem. Kanske någon förening ordnar barnläger under höstlovet eller sportlovet, kanske butiken behöver en inhoppare inför julens rush, kanske kommunen behöver någon klubbdragare till någon ny eftermiddagsklubb i någon skola... Ju mer du hör dig för, desto fler personer ser ditt ansikte och har de träffat dig är det lättare att komma ihåg dig då när behovet av extra hjälp uppstår, så åk hellre runt än att ringa runt eller bara skicka cv i ett mejl - även om du gärna får kombinera med det.
Som du märker, så behöver man nog jaga för att få napp i dagsläget, det finns just inga ställen dit man bara kan ringa och vips så har man så många timmar extraknäck i månaden som man skulle önska för sin plånbok. Ack, det vore ljuvligt, men no pain, no gain gäller nog här.
Håller tummarna för att du hittar något bra!
Kram, Liselott