Kan jag vara gravid?
03.05.2021
Hej!
Jag och min partner hade samlag utan kondom samma dag som min ägglossning borde ha varit. Jag har inget preventivmedel för tillfället. Vill tillägga att min partner inte kom i mig under samlaget. Nu är min mens sen med 10 dagar. Jag tog ett graviditets test på eftermiddagen då mensen hade varit sen 2 dagar men det var negativt. Det låter kanske konstigt men jag är rädd att ta ett till graviditets test för jag vill INTE att det är negativt. Idag på morgonen mådde jag lite illa och var kallsvettig men det kan säkert vara något annat än ett symtom på graviditet. Min mens är ju som sakt också försen och bröstvårtorna lite ömma sådär som före mensen. Den senaste veckan har jag haft mens värk lite från och till men ingen mens har dykt upp. Fast en graviditet inte skulle ha varit planerad så känns det ändå på något sätt bra om jag skulle vara gravid. Jag tar min examen denna vår och har jobb iallafall 1 år framåt så ekonomiskt skulle det inte vara ett problem. Det som jag mest tänker på är hur mina föräldrar, släkt och vänner skulle reagera med tanke på min ålder. Jag vet att det ända sättet att få reda på om jag är gravid är med ett test men behöver bara få någon att vädra lite tankar med före jag gör testet. Jag och min partner har planerat att flytta tilsammans i höst. Jag har berättat åt min partner om att min mens är sen och han vet att jag inte har något imot att få ett barn om jag nu skulle vara gravid. Han säger att han just nu inte planerat skulle skaffa barn men om jag nu är gravid så kommer han att ta sitt ansvar för det eventuella barnet. Kanske min mens bara är sen för att jag funderar så mycket på denhär saken, eller vad tror ni på decibel? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2021
Hej,
Jag har nog inget annat råd att ge än att du skall testa dig en gång till. Beroende på hur regelbunden mens/ägglossning man har så kan det hända att en graviditet inte syns på testet om det tas tidigt, eftersom hormonnivån måste ha stigit tillräckligt i kroppen för att det skall synas på testet.
Jag förstår på basen av det du skriver att du önskar att du var gravid, men oavsett om du är det eller inte så skulle du iaf få svar på det genom testet. Du skriver ingenting om hur regelbunden din mens brukar vara, och det är förstås inte lika sannolikt att du skulle vara gravid eftersom din pojkvän inte kom i dig - men det går inte heller att utesluta.
Att få ett barn är ett otroligt stort ansvar, vilket jag vet att du också är medveten om. Så alla saker blir lättare om båda föräldrarna vill ha barn, inte bara "tar sitt ansvar". Så OM du inte skulle vara gravid denna gång så har du gott om tid ännu att bli det, men försök prioritera att först bygga upp ett liv där det finns utrymme och möjlighet att ge ett barn ett tryggt liv.
Kram,
Tessi