Mardröm?
18.05.2020
Hej, jag drömde inatt om att jag Misshandlade nån. Jag drömde att jag slog ner en person Medvetslös som jag gick med i samma klass för flera år sen som var otrevlig mot mig när jag gick i skolan. Är det vanligt att drömma så? Det är inte direkt så att jag grubblar på det men det kom inatt när jag drömde. Jag såg dessutom en dokumentär på youtube för några dar sen Som handlade om just hämnd och misshandel. Det är inte så att jag skulle göra detta på riktigt Dröm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2020
Hej,
Drömmar är ofta ett hopkok av olika saker vi upplever i vaket tillstånd, så om du tittat på en dokumentär om liknande saker så är det troligt att din hjärna har fortsatt fundera på detta på ett undermedvetet plan. Det betyder inte att du är mer benägen att faktiskt misshandla någon irl, utan antagligen bara att din hjärna funderar över det scenariot som du kanske såg i youtubeklippet och hur det kanske skulle se ut i ditt fall.
Man har väldigt liten möjlighet att påverka sina drömmar eller de beslut man fattar i dem, och drömmarna innebär inte automatiskt att de bär på djupa budskap från ditt undermedvetna - ibland är de helt enkelt "bara" drömmar. Men om det finns en person som behandlat dig illa under skoltiden så är det också bara ett tecken på att du är mänsklig att det har påverkat dig. Det betyder inte att du kommer att misshandla hen - eller ens att du VILL göra det.
Kram
Tessi