Mens
30.04.2022
Jag har undrat på detta ett bra tag nu. Jag fick min mens för lite mera än ett år sedan. Men jag har haft flytbingar varje dag i 4 år. Ingen annan har det men jag får jätte mycket varje dag hela tiden. Det är jobbigt får kan inte använda de trosor jag vill och det blit bara blött. Jag undrar bara om det är något fel på mig eller vaf det är. katten är blå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2022
Hej,
Det är helt normalt att ha flytningar alla dagar, så i sig innebär det inte att någonting är fel. Sen beror det ju lite på hur mycket flytningar man har och om de är väldigt rikliga så kan det betyda att bakteriefloran är fel men ALLA tjejer har flytningar alla dagar efter att man kommit i puberteten.
Flytningarna beror på att slidan hela tiden gör sitt bästa för att hålla sig själv ren. Flytningarnas uppgift är att hålla slemhinnorna friska och att spola ut orenheter. Så flytningarna fungerar lite som salivproduktionen i munnen - ju mer man torkar upp desto mer producerad det. Det är också anledningen till att man skall undvika att använda trosskydd hela tiden eftersom det i sig oftast leder till att mängden flytningar ökar då kroppen VILL att slidan skall vara fuktig för att må bra.
De saker du själv kan göra för att underlivet skall må så bra som möjligt är att tvätta dig dagligen med vatten (aldrig tvål i underlivet! Det gör mer skada än nytta och torkar ut huden och slemhinnorna vilket leder till mer flytningar.) Använd helst trosor av bomull (dvs inte av syntetmaterial) eftersom bomull andas bättre. Man kan också få ökade flytningar om man rakar bort allt hår ur underlivet och om man använder strings - eftersom de ligger väldigt tätt mot slidöppningen och därför ökar produktionen av flytningar. Försök att sova helt utan trosor så att underlivet får andas.
OM dina flytningar luktar konstigt eller är gula/gröna så brukar det vara ett tecken på att man har en infektion eller att fel bakterier har tagit över, och då tycker jag att du skall gå och diskutera saken med din skolhälsovårdare. Vid behov kan hen lägga en remiss till provtagning så ni kan kolla om det är någonting som behöver behandlas. Men om dina flytningar är färglösa och inte luktar speciellt mycket så låter det helt normalt.
Följ med situationen och försök följa de råd jag gav dig så får vi se om mängden minskar bara underlivet får vila sig lite.
Kram,
Tessi